Regulált piac, politikai „játszótér”
– a hazai távhõ szektor mûködési problémái


A GKI Gazdaságkutató Rt. 2005 második felében a távhõszolgáltatás területén készített helyzetfelmérésének összefoglalója a sajtó számára.
Piacgazdasági viszonyok között is léteznek olyan részpiacok, ahol a tevékenység jellege miatt a verseny általános szabályai nem teljesen érvényesülhetnek. Ilyen általában a vezetékes infrastruktúra (víz-, villany-, gázszolgáltatás). Így elõfordul, hogy az állam az ellátás biztonsága érdekében, illetve társadalom- és szociálpolitikai megfontolásokból beavatkozik, pl. árregulációt érvényesít. A fenti körülmények között a fogyasztók érdekének, a szolgáltatás minõségének megõrzése, a fejlesztési igényeknek, és a lakosság teherbíró képességének egyidejû figyelembe vétele az állam feladata.
A jelen kutatási összefoglalóban arra hívjuk fel a figyelmet, hogy a távhõ- és a földgáz-szolgáltatás (ár)szabályozásában az állami beavatkozás egyre inkább olyan érdekeket követ, amely jelentõsen torzítja a valódi verseny érvényre jutását és a racionális gazdálkodás lehetõségét.

A reguláció hatásai

A hõpiacon a földgáz kettõs szerepet játszik: egyrészrõl a földgáz a távhõ – elvi – versenytársa, másrészrõl a távhõszolgáltatás egyre jelentõsebb költségtényezõje. Az energiaköltségek csökkentése és a környezetvédelmi követelmények szigorodása miatt a távhõellátás tüzelõanyag-felhasználásában egyre inkább meghatározó szerepe van a földgáznak, ez jelenleg kb. 70%. A hazai tarifális (és lakossági kedvezményszámítási) rendszerben – az EU-országok közül egyedülállóan – az ipari (nagyfogyasztói) átlagos földgázár jelentõsen meghaladja a lakosságnak szolgáltatott földgáz átlagos árát. Ezért a távhõ-szolgáltatók jóval drágábban kapják a földgázt, mint a lakosság. A másik oldalon az önkormányzatok, mint tulajdonosok a lakossági távhõ értékesítési árait – politikai okból, illetve az alacsonyabb gázárral való verseny miatt – lenyomják. A távhõszolgáltatás az állami beavatkozás révén e kettõs hatás miatt jelentõs versenyhátrányból indul.
Ahhoz, hogy Magyarországon a földgáz importárak alapján indokolt – az uniós árelvekkel összhangban lévõ – gázár-arányok legyenek, igen jelentõs lakossági gázár-emelés szükséges, ami azonban jelenleg politikailag nem vállalható, még kompenzációs rendszer mellett sem. Az elmúlt években a gázár-emelés politikai csatározások tárgyává vált, s az árak kevéssé tükrözik a piaci változásokat, a valós költségeket. A 2005. õszi és a 2006. év eleji gázár-emelés ismét „féloldalasra” sikerült, azonban amit a – gázzal fûtõ – lakosság nem fizet meg, azt az egyéb szektorok (vállalkozások, önkormányzatok, költségvetés) kénytelenek megfizetni. Vagyis a hazai vállalkozások versenyképessége és így munkahelyteremtõ képessége is gyengül a rossz szabályozás miatt.
1. táblázat
Átlagos lakossági földgázárak az átlagos ipari földgázárak százalékában (%)
 
 
1991
1995
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
EU-15
176,1
184,6
182,1
195,1
171,6
138,7
146,4
150,5
157,2
143,8
Csehország
 
 
 
 
118,6
116,2
124,1
125,6
128,1
123,3
Észtország
 
 
 
 
 
 
 
135,1
135,1
142,5
Lettország
 
 
 
 
 
 
 
 
103,2
110,6
Litvánia
 
 
 
 
 
 
 
 
120,6
126,9
Magyarország
 
95,6
101,2
102,7
108,4
78,2
79,0
75,8
92,8
92,6
Lengyelország
 
 
 
 
 
94,5
108,0
105,7
122,1
116,8
Szlovénia
 
144,9
115,7
139,1
115,5
106,8
114,0
165,9
180,8
153,3
Szlovákia
 
 
 
 
 
 
 
 
114,6
134,6
Bulgária
 
 
 
 
 
 
 
 
160,6
148,4
Horvátország
 
 
 
 
 
 
 
 
 
97,7
Románia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
109,5
 
Forrás: EUROSTAT alapján GKI Rt. számítás
A nem megfelelõ gázár-arányok miatt a gázzal és a távhõvel ellátott lakások átlagos havi fûtési költségei tovább távolodnak egymástól. A háztartási energiára, illetve fûtési szolgáltatásra fordított kiadás egy fõre jutó értéke a távfûtéses lakásban élõ háztartásokban (kb. minden 5. magyar háztartásban) rendre (10-40%-kal!) meghaladja a vezetékes gázzal fûtõ háztartásokét. A statisztikák nem alkalmasak arra, hogy a fûtési szolgáltatások költségei közötti jelentõs eltérésbõl szétválasszuk a távfûtés és az egyedi gázfûtés technológiai különbségébõl adódó eltéréseket. Amennyiben azonban a lakossági és az ipari földgázárak egymáshoz mért aránya az európai tendenciát követné, a háztartások fûtési kiadásai között jelzett különbségek jelentõsen csökkennének, vagy teljesen el is tûnnének.
Mindezek ellenére a távfûtés lakossági ügyfeleinek száma alig csökken. Ez azonban annak köszönhetõ, hogy ugyan a szolgáltató szabadon választható, de a leválás és az átállás körülményes (a tulajdoni közösség hozzájárulása szükséges a leváláshoz) és költsége relatíve még mindig magas.
A távhõszolgáltatás másik fontos költségét a gõz képezi. A privatizált és új beruházásként létesített hõ- (és villamosenergia)-termelõk értékesítési áraikban a költségek elismerése mellett garantált profitot is élveznek, míg a távhõ-szolgáltató ezt nem tudja automatikusan érvényesíteni. Az egyébként igen hatékony kapcsolt áramtermelés egyik elõfeltétele, hogy a keletkezõ hõt valamilyen formában hasznosítsák, s erre a távfûtés és egyéb hõszolgáltatás kézenfekvõ megoldást nyújt. Ha a hõt nem lehet felhasználni, akkor a kapcsolt energiatermelés valójában nem hatékony, s nem jelent környezetvédelmi elõnyt. Ennek ellenére a hatósági árszabályozás az átvett hõ árában ezt a hatékonysági elõnyt csak mérsékelten érvényesíti.

Fõ gazdálkodási mutatók

A távhõszolgáltatók adatai alapján a hazai távhõcégek ügyfelei 72,6%-ban a lakossági, 13,4%-ban az önkormányzati, kommunális és 14%-ban a vállalati körbõl kerülnek ki. Ebbõl a 3 körbõl az elmúlt években egyedül az üzleti fogyasztók esetében tapasztalható némi bõvülés.
A távhõszolgáltatók nettó árbevétele – 1998. évi áron – 1998-2003 között 4%-kal csökkent, míg a teljes energia ágazaté ugyanezen idõszak alatt 3%-kal nõtt. Ezzel összhangban a távhõcégek nyereségrátája – 2002. évet kivéve – rendre elmarad az energiaipari vállalatok átlagos nyereségességétõl, és a saját tõke hiánya miatt a külsõ finanszírozási igény is egyre növekszik.
 
3. táblázat
Sajáttõke-arányos nyereség, 1998-2004
 
 
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Gõz-, melegvízellátás
0,01
0,03
0,04
0,04
0,07
0,04
0,04
Villamosenergia-, gáz-, gõz-, vízellátás
0,05
0,07
0,07
0,07
0,06
0,07
0,07
 
Forrás: KSH vállalati mérlegadatai alapján GKI Rt. számítás
A hosszú lejáratú kötelezettségek a távhõ ágazatban 2003-ban 28 milliárd forintot értek el, ami közel ötszöröse a hat évvel korábbi értéknek. Ez azt tükrözi, hogy az idõközben megvalósított nagy összegû beruházásokat csak hitelbõl tudták finanszírozni.
 
5. táblázat
Sajáttõke-arányos hosszú lejáratú kötelezettség, 1998-2004
 
 
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Gõz-, melegvízellátás
0,05
0,04
0,15
0,18
0,22
0,27
0,28
Villamosenergia-, gáz-, gõz-, vízellátás
0,20
0,22
0,29
0,27
0,26
0,28
0,28
 
Forrás: KSH vállalati mérlegadatai alapján GKI Rt. számítás
A KSH adataiból az is látható, hogy a távhõszektorban a foglalkoztatottak száma a vizsgált 7 év alatt mintegy 5,6%-kal, 2600 fõvel csökkent, ami hatékonyságjavulásra utal.
A hatékonyságméréshez kapcsolódóan a távhõcégek körében felmérést is készítettünk, amelynek eredményei azt mutatják, hogy a hazai távhõszolgáltatás vezetéki hõvesztesége európai összehasonlításban nem túl magas: 2004-ben 10,4% volt, ami közel ugyanakkora, mint pl. a berlini és csak 3 százalékponttal marad el a bécsi hálózat egyes részeitõl, ahol az érték 7%, és amely az EU-ban is az egyik legalacsonyabb.

Nemzetgazdasági érdek is a távhõ fennmaradása

Jelenleg a távfûtés is tovább erõsíti az ország földgáztól való függõségét és ezzel növeli az ország kiszolgáltatottságát. A távhõ esetében azonban megmarad az a lehetõség, hogy bármilyen energiaforrásból származó hõt képes eljuttatni a fogyasztókhoz a lakókörnyezet terhelése nélkül. Ilyen lehet pl. a szemétégetésbõl származó hõ, a termálvíz, vagy akár a tisztított szennyvíz hõtartalmának hasznosítása is.
A távhõ másik nagy elõnye a kapcsolt energiatermelésbõl adódik, ami nem más, mint áram és hõ elõállítása ugyanazon technológiai folyamatban. Az áramtermelésben amúgy is keletkezik hõ, de hasznosítás nélkül ez csak hulladék. Ha viszont ezt a távfûtés hasznosítja, akkor jelentõsen csökkenti a megtermelt energiaféleségek fajlagos energiahordozó-igényét, következésképp a károsanyag-kibocsátást is. Ennek jelentõsége a kyotói célok teljesítése miatt sem elhanyagolható, ezért is támogatja az Európai Unió a kapcsolt energiatermelést. A fõ kérdés persze az, hogy az itt érvényesíthetõ kedvezmények végül eljutnak-e a hõfogyasztókhoz is. Várhatóan sokat segít ebben a sokévi vita után elfogadott kogenerációs (2004/8/EK) direktíva, amelyet a tagállamoknak legkésõbb 2006 februárjában kell átültetniük hazai jogrendszerükbe.

Nyugati példák

Más országokban is jelentõs a távfûtéssel ellátott lakások lakások, épületek száma: Bécsben minden negyedik, Berlinben minden harmadik helyiség távhõvel fûtött.
Annak ellenére, hogy a berlini távhõszolgáltatók nem részesülnek állami támogatásban, a távfûtés háztartásonkénti átlagos költsége mégis 10-15%-al alacsonyabb az egyedi gázfûtéses lakásokénál. Bécsben a két költség közel azonos szinten van. Bécs direkt (beruházások támogatása) és indirekt módon (az energiaadókon keresztül) is támogatást nyújt az ottani távhõszolgáltatónak. Mindezt a kapcsolt energiatermelés energiatakarékossági és környezetvédelmi elõnyei miatt.
Mindkét országban a távhõszolgáltatók a kisfogyasztói árnál jelentõsen alacsonyabb nagyfogyasztói áron jutnak hozzá a földgázhoz.
A hazai és a nyugat-európai különbségekhez az is hozzátartozik, hogy pl. Berlinben a két német állam újraegyesítését követõen elindult – kb. 550 ezer háztartást érintõ – lakásprogram keretében mind a szövetségi állam, mind a tartományi minisztériumok anyagi támogatásával és alacsony kamatozású, késleltetett törlesztésû hitelekkel segítették a panellakások teljes felújítását. Ennek eredményeként a lakosság tulajdonában lévõ (táv)fûtési rendszer hatékonysága is növekedett és rövid idõ alatt megoldották az épületenkénti, majd az egyedi hõfogyasztás-mérést.
Javaslataink
·        Piaci alapon számított gázár-tarifák kialakítása.
·        Majd ennek egy hosszú távú, kb. 8-10 éves korrekciós program keretében való fokozatos bevezetése.
·        A lakossági földgáz támogatási rendszer szûkítése a szociálisan indokolt támogatandókra.
·        A távhõszolgáltatók érdekérvényesítésének erõsítése mind a hõtermelõkkel, mind a helyi önkormányzatokkal szemben.
·        A távhõcégek a folyamatos tájékoztatás, igényfelmérés, tanácsadás, közös pályázatírás stb. révén segítsék a fogyasztók tulajdonában lévõ távfûtési rendszer modernizálását, az épületek szigetelését, a nyílászárók cseréjét.