Regulált piac, politikai „játszótér”
– a hazai távhõ szektor mûködési problémái
A GKI Gazdaságkutató Rt. 2005 második felében a távhõszolgáltatás területén készített helyzetfelmérésének összefoglalója a sajtó számára.
Piacgazdasági viszonyok között is léteznek olyan részpiacok, ahol a tevékenység jellege miatt a verseny általános szabályai nem teljesen érvényesülhetnek. Ilyen általában a vezetékes infrastruktúra (víz-, villany-, gázszolgáltatás). Így elõfordul, hogy az állam az ellátás biztonsága érdekében, illetve társadalom- és szociálpolitikai megfontolásokból beavatkozik, pl. árregulációt érvényesít. A fenti körülmények között a fogyasztók érdekének, a szolgáltatás minõségének megõrzése, a fejlesztési igényeknek, és a lakosság teherbíró képességének egyidejû figyelembe vétele az állam feladata.
A jelen kutatási összefoglalóban arra hívjuk fel a figyelmet, hogy a távhõ- és a földgáz-szolgáltatás (ár)szabályozásában az állami beavatkozás egyre inkább olyan érdekeket követ, amely jelentõsen torzítja a valódi verseny érvényre jutását és a racionális gazdálkodás lehetõségét.
A reguláció hatásai
A hõpiacon a földgáz kettõs szerepet játszik: egyrészrõl a földgáz a távhõ – elvi – versenytársa, másrészrõl a távhõszolgáltatás egyre jelentõsebb költségtényezõje. Az energiaköltségek csökkentése és a környezetvédelmi követelmények szigorodása miatt a távhõellátás tüzelõanyag-felhasználásában egyre inkább meghatározó szerepe van a földgáznak, ez jelenleg kb. 70%. A hazai tarifális (és lakossági kedvezményszámítási) rendszerben – az EU-országok közül egyedülállóan – az ipari (nagyfogyasztói) átlagos földgázár jelentõsen meghaladja a lakosságnak szolgáltatott földgáz átlagos árát. Ezért a távhõ-szolgáltatók jóval drágábban kapják a földgázt, mint a lakosság. A másik oldalon az önkormányzatok, mint tulajdonosok a lakossági távhõ értékesítési árait – politikai okból, illetve az alacsonyabb gázárral való verseny miatt – lenyomják. A távhõszolgáltatás az állami beavatkozás révén e kettõs hatás miatt jelentõs versenyhátrányból indul.
Ahhoz, hogy Magyarországon a földgáz importárak alapján indokolt – az uniós árelvekkel összhangban lévõ – gázár-arányok legyenek, igen jelentõs lakossági gázár-emelés szükséges, ami azonban jelenleg politikailag nem vállalható, még kompenzációs rendszer mellett sem. Az elmúlt években a gázár-emelés politikai csatározások tárgyává vált, s az árak kevéssé tükrözik a piaci változásokat, a valós költségeket. A 2005. õszi és a 2006. év eleji gázár-emelés ismét „féloldalasra” sikerült, azonban amit a – gázzal fûtõ – lakosság nem fizet meg, azt az egyéb szektorok (vállalkozások, önkormányzatok, költségvetés) kénytelenek megfizetni. Vagyis a hazai vállalkozások versenyképessége és így munkahelyteremtõ képessége is gyengül a rossz szabályozás miatt.
1. táblázat
Átlagos lakossági földgázárak az átlagos ipari földgázárak százalékában (%)
|
|
1991
|
1995
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
EU-15
|
176,1
|
184,6
|
182,1
|
195,1
|
171,6
|
138,7
|
146,4
|
150,5
|
157,2
|
143,8
|
Csehország
|
|
|
|
|
118,6
|
116,2
|
124,1
|
125,6
|
128,1
|
123,3
|
Észtország
|
|
|
|
|
|
|
|
135,1
|
135,1
|
142,5
|
Lettország
|
|
|
|
|
|
|
|
|
103,2
|
110,6
|
Litvánia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
120,6
|
126,9
|
Magyarország
|
|
95,6
|
101,2
|
102,7
|
108,4
|
78,2
|
79,0
|
75,8
|
92,8
|
92,6
|
Lengyelország
|
|
|
|
|
|
94,5
|
108,0
|
105,7
|
122,1
|
116,8
|
Szlovénia
|
|
144,9
|
115,7
|
139,1
|
115,5
|
106,8
|
114,0
|
165,9
|
180,8
|
153,3
|
Szlovákia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
114,6
|
134,6
|
Bulgária
|
|
|
|
|
|
|
|
|
160,6
|
148,4
|
Horvátország
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
97,7
|
Románia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
109,5
|
Forrás: EUROSTAT alapján GKI Rt. számítás
|
A nem megfelelõ gázár-arányok miatt a gázzal és a távhõvel ellátott lakások átlagos havi fûtési költségei tovább távolodnak egymástól. A háztartási energiára, illetve fûtési szolgáltatásra fordított kiadás egy fõre jutó értéke a távfûtéses lakásban élõ háztartásokban (kb. minden 5. magyar háztartásban) rendre (10-40%-kal!) meghaladja a vezetékes gázzal fûtõ háztartásokét. A statisztikák nem alkalmasak arra, hogy a fûtési szolgáltatások költségei közötti jelentõs eltérésbõl szétválasszuk a távfûtés és az egyedi gázfûtés technológiai különbségébõl adódó eltéréseket. Amennyiben azonban a lakossági és az ipari földgázárak egymáshoz mért aránya az európai tendenciát követné, a háztartások fûtési kiadásai között jelzett különbségek jelentõsen csökkennének, vagy teljesen el is tûnnének.
Mindezek ellenére a távfûtés lakossági ügyfeleinek száma alig csökken. Ez azonban annak köszönhetõ, hogy ugyan a szolgáltató szabadon választható, de a leválás és az átállás körülményes (a tulajdoni közösség hozzájárulása szükséges a leváláshoz) és költsége relatíve még mindig magas.
A távhõszolgáltatás másik fontos költségét a gõz képezi. A privatizált és új beruházásként létesített hõ- (és villamosenergia)-termelõk értékesítési áraikban a költségek elismerése mellett garantált profitot is élveznek, míg a távhõ-szolgáltató ezt nem tudja automatikusan érvényesíteni. Az egyébként igen hatékony kapcsolt áramtermelés egyik elõfeltétele, hogy a keletkezõ hõt valamilyen formában hasznosítsák, s erre a távfûtés és egyéb hõszolgáltatás kézenfekvõ megoldást nyújt. Ha a hõt nem lehet felhasználni, akkor a kapcsolt energiatermelés valójában nem hatékony, s nem jelent környezetvédelmi elõnyt. Ennek ellenére a hatósági árszabályozás az átvett hõ árában ezt a hatékonysági elõnyt csak mérsékelten érvényesíti.
Fõ gazdálkodási mutatók
A távhõszolgáltatók adatai alapján a hazai távhõcégek ügyfelei 72,6%-ban a lakossági, 13,4%-ban az önkormányzati, kommunális és 14%-ban a vállalati körbõl kerülnek ki. Ebbõl a 3 körbõl az elmúlt években egyedül az üzleti fogyasztók esetében tapasztalható némi bõvülés.
A távhõszolgáltatók nettó árbevétele – 1998. évi áron – 1998-2003 között 4%-kal csökkent, míg a teljes energia ágazaté ugyanezen idõszak alatt 3%-kal nõtt. Ezzel összhangban a távhõcégek nyereségrátája – 2002. évet kivéve – rendre elmarad az energiaipari vállalatok átlagos nyereségességétõl, és a saját tõke hiánya miatt a külsõ finanszírozási igény is egyre növekszik.
3. táblázat
Sajáttõke-arányos nyereség, 1998-2004
|
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
Gõz-, melegvízellátás
|
0,01
|
0,03
|
0,04
|
0,04
|
0,07
|
0,04
|
0,04
|
Villamosenergia-, gáz-, gõz-, vízellátás
|
0,05
|
0,07
|
0,07
|
0,07
|
0,06
|
0,07
|
0,07
|
Forrás: KSH vállalati mérlegadatai alapján GKI Rt. számítás
|
A hosszú lejáratú kötelezettségek a távhõ ágazatban 2003-ban 28 milliárd forintot értek el, ami közel ötszöröse a hat évvel korábbi értéknek. Ez azt tükrözi, hogy az idõközben megvalósított nagy összegû beruházásokat csak hitelbõl tudták finanszírozni.
5. táblázat
Sajáttõke-arányos hosszú lejáratú kötelezettség, 1998-2004
|
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
Gõz-, melegvízellátás
|
0,05
|
0,04
|
0,15
|
0,18
|
0,22
|
0,27
|
0,28
|
Villamosenergia-, gáz-, gõz-, vízellátás
|
0,20
|
0,22
|
0,29
|
0,27
|
0,26
|
0,28
|
0,28
|
Forrás: KSH vállalati mérlegadatai alapján GKI Rt. számítás
|
A KSH adataiból az is látható, hogy a távhõszektorban a foglalkoztatottak száma a vizsgált 7 év alatt mintegy 5,6%-kal, 2600 fõvel csökkent, ami hatékonyságjavulásra utal.
A hatékonyságméréshez kapcsolódóan a távhõcégek körében felmérést is készítettünk, amelynek eredményei azt mutatják, hogy a hazai távhõszolgáltatás vezetéki hõvesztesége európai összehasonlításban nem túl magas: 2004-ben 10,4% volt, ami közel ugyanakkora, mint pl. a berlini és csak 3 százalékponttal marad el a bécsi hálózat egyes részeitõl, ahol az érték 7%, és amely az EU-ban is az egyik legalacsonyabb.
Nemzetgazdasági érdek is a távhõ fennmaradása
Jelenleg a távfûtés is tovább erõsíti az ország földgáztól való függõségét és ezzel növeli az ország kiszolgáltatottságát. A távhõ esetében azonban megmarad az a lehetõség, hogy bármilyen energiaforrásból származó hõt képes eljuttatni a fogyasztókhoz a lakókörnyezet terhelése nélkül. Ilyen lehet pl. a szemétégetésbõl származó hõ, a termálvíz, vagy akár a tisztított szennyvíz hõtartalmának hasznosítása is.
A távhõ másik nagy elõnye a kapcsolt energiatermelésbõl adódik, ami nem más, mint áram és hõ elõállítása ugyanazon technológiai folyamatban. Az áramtermelésben amúgy is keletkezik hõ, de hasznosítás nélkül ez csak hulladék. Ha viszont ezt a távfûtés hasznosítja, akkor jelentõsen csökkenti a megtermelt energiaféleségek fajlagos energiahordozó-igényét, következésképp a károsanyag-kibocsátást is. Ennek jelentõsége a kyotói célok teljesítése miatt sem elhanyagolható, ezért is támogatja az Európai Unió a kapcsolt energiatermelést. A fõ kérdés persze az, hogy az itt érvényesíthetõ kedvezmények végül eljutnak-e a hõfogyasztókhoz is. Várhatóan sokat segít ebben a sokévi vita után elfogadott kogenerációs (2004/8/EK) direktíva, amelyet a tagállamoknak legkésõbb 2006 februárjában kell átültetniük hazai jogrendszerükbe.
Nyugati példák
Más országokban is jelentõs a távfûtéssel ellátott lakások lakások, épületek száma: Bécsben minden negyedik, Berlinben minden harmadik helyiség távhõvel fûtött.
Annak ellenére, hogy a berlini távhõszolgáltatók nem részesülnek állami támogatásban, a távfûtés háztartásonkénti átlagos költsége mégis 10-15%-al alacsonyabb az egyedi gázfûtéses lakásokénál. Bécsben a két költség közel azonos szinten van. Bécs direkt (beruházások támogatása) és indirekt módon (az energiaadókon keresztül) is támogatást nyújt az ottani távhõszolgáltatónak. Mindezt a kapcsolt energiatermelés energiatakarékossági és környezetvédelmi elõnyei miatt.
Mindkét országban a távhõszolgáltatók a kisfogyasztói árnál jelentõsen alacsonyabb nagyfogyasztói áron jutnak hozzá a földgázhoz.
A hazai és a nyugat-európai különbségekhez az is hozzátartozik, hogy pl. Berlinben a két német állam újraegyesítését követõen elindult – kb. 550 ezer háztartást érintõ – lakásprogram keretében mind a szövetségi állam, mind a tartományi minisztériumok anyagi támogatásával és alacsony kamatozású, késleltetett törlesztésû hitelekkel segítették a panellakások teljes felújítását. Ennek eredményeként a lakosság tulajdonában lévõ (táv)fûtési rendszer hatékonysága is növekedett és rövid idõ alatt megoldották az épületenkénti, majd az egyedi hõfogyasztás-mérést.
Javaslataink
· Piaci alapon számított gázár-tarifák kialakítása.
· Majd ennek egy hosszú távú, kb. 8-10 éves korrekciós program keretében való fokozatos bevezetése.
· A lakossági földgáz támogatási rendszer szûkítése a szociálisan indokolt támogatandókra.
· A távhõszolgáltatók érdekérvényesítésének erõsítése mind a hõtermelõkkel, mind a helyi önkormányzatokkal szemben.
· A távhõcégek a folyamatos tájékoztatás, igényfelmérés, tanácsadás, közös pályázatírás stb. révén segítsék a fogyasztók tulajdonában lévõ távfûtési rendszer modernizálását, az épületek szigetelését, a nyílászárók cseréjét.